16.04.2018.

Skriveno - infrared art - izložba Nade Žiljak uz Svjetski dan glasa

SVJETSKI DAN GLASA
otvorenje izložbe
Nade Žiljak Skriveno / infrared art
16. travnja 2018., Muzej Mimara
***
Preuzmite: Press release / Stručni edukativni i umjetnički program uz SVJETSKI DAN GLASA (press kit)
***
Svjetski dan glasa 16.04. obilježit će se u organizaciji Zagrebačke lige protiv raka pod pokroviteljstvom Gradonačelnika Grada Zagreba Milana Bandića, u suradnji sa Gradskim uredom za zdravstvo, Lions Club Zrinjevac i Muzejom Mimara bogatim edukativno-promotivnim i umjetničkim programom s humanitarnim ciljem koji treba čitavu javnost podsjetiti na javno zdravstveni problem karcinoma grla i ždrijela.

U Hrvatskoj se svake godine otkrije oko 1000 novih bolesnika s tumorima grla i ždrijela. Ukazivanje na rizično ponašanje i educiranje o simptomima ima za cilj rano otkrivanje bolesti.

Humanitarna akcija udružuje vodeće medicinske stručnjake i renomirane umjetnike u borbi protiv zloćudne bolesti.

O zdravstvenom cilju ranog otkrivanja karcinoma glasnica govorit će se u stručnom dijelu programa u Muzeju Mimara 16. travnja, dok će umjetnički program slaviti glas kao vrhunski instrument darovan svakom čovjeku raskošnim glazbenim programom. Nastupat će proslavljeni umjetnici; Lidija Horvat Dunjko, Antonija Dunjko, Leon Košević /Tomislav Mužek i vokalni sastav The Messengers.
Finale večeri je otvorenje izložbe renomirane slikarice Nade Žiljak pod nazivom iSkriveno – Infrared Art koja će publici predstaviti dvadesetak najnovijih djela.

***
Iako velikim dijelom suvremena umjetnička produkcija inzistira na ogoljavanju sadržaja, poruka i problema u umjetničkom djelu, gdje se gotovo ništa ne ostavlja nedorečenim, ipak još uvijek postoje umjetnici koje privlači ono skriveno, tajanstveno i višestruko kodirano. Naš intimni svijet i psihoemotivni horizonti oduvijek sami po sebi zahtijevaju smislenu – pa i etičku - razinu tajne, zaštite i ideje gnijezda, nečega što je sklonjeno od javnosti.

U tom kontekstu, višestruko kodirano i konceptualno impostirano slikarstvo Nade Žiljak na izniman način spaja i čuva vidljive i nevidljive razine stvarnosti i ljudske svakodnevice. Stilski i poetski, ono se referira na modernističko-intimističke matrice u slikarstvu prve četvrtine i prve polovice 20. stoljeća, a recentnu dimenziju današnje tehnološke civilizacije posvaja pomoću primjene infracrvene tehnologije, gdje u svakoj slici postoji druga slika / crtež, odnosno, tzv. slika u slici. Od 2009. godine do danas, Nada Žiljak u kontinuitetu slika dvoznačne / dvoslojne slike, gdje je ispod prvog sloja, koloristički vrlo dinamičnog, kriju crno-bijele intimističko-ljubavne scene.

Kritika je već isticala kako je ova istaknuta grafičarka od primarno tehničke metode stvorila umjetnički postupak, u potpunosti uronjen u medij slikarstva, gdje se tek pomoću male infrared kamere može vidjeti i ući u intiman i emotivan prostor ljudskih bića. Oduvijek nas privlači tuđa intima, skriveni prostori i prizori „iza ključanice“, ali treba naglasiti kako u ovom opusu ne postoji ništa lascivno ili erotomansko u bilo kakvom negativnom kontekstu.

Iza prvog plana prirodnih motiva, koji su kroz nekoliko godina iz poetskog realizma sve više bivali reducirani prema lirskoj i kolorističkoj apstrakciji, skriven je svijet dvoje ljubavnika u prirodi ili intimi vlastita prostora, muškog i ženskog akta ili grupe aktova, iznimnog emotivnog naboja i nježnosti. Raskošna koloristička paleta prvog plana slike može biti metafora ili alegorija emotivnog intenziteta koji se krije u infracrvenom sloju slike, a kada kroz kameru ugledamo intimne trenutke para, to je stanje u kojemu nema skrivanja i laži – ma koliko da smo svjesni onog stiha „i kad se goli skinemo, ostat će nam naše maske“. Nadu Žiljak više zanimaju mirni trenuci u kojima parovi dijele emocije i nježnost, skriveni daleko od vanjskog svijeta, u potpunoj međusobnoj zaokupljenosti. To su male crtačke studije koje nam otkrivaju daleka poetsko-stilska ishodišta umjetnice prema svijetu antičko-helenističkih motiva, odnosno, ars amatoria, umjetnosti zavođenja i voljenja. Priroda je ovdje alegorija za ljubav, spajanje na svim razinama, od duhovne, mentalne, emotivne do tjelesne, ali i mogući znak kako danas jedinu pravu intimu imamo samo pod okriljem Prirode, što dalje od tehnološke civilizacije.

Možda će se nekima učiniti kako slikarstvo Nade Žiljak zaziva neka prošla i romantičnija vremena, ali ono nam je u današnjem kaotičnom i otuđenom svijetu nasušno potrebno. U vremenu kada se i najintimniji trenuci dijele preko društvenih mreža, kada se u potpunosti izgubila koprena između javne sfere i intimnog života parova, mora negdje postojati (umjetnička) protuteža tom pomaknutom i neprirodnom svijetu obmana, maski i filtriranih, artificijelno savršeno prezentiranih ljubavnih zagrljaja. Ovo slikarstvo ukazuje na sveprisutne obrasce maski (persona) koje izvrću privatnu i javnu sferu, i funkcionira kao jedan od zadnjih bastiona ljudske intime, pojma koji se sve više pravilno ne razumije u mlađim generacijama.

Iva Körbler

***

Nada Žiljak rođena u Zagrebu 1944. u slikarskoj obitelji Kinert. Završila je likovnu akademiju u Zagrebu 1967. Radi u mnogim tehnikama: ulja na platnu, akrilik, akvareli, pasteli, suha igla, bakropis, linorez. Radovi su prikazani na osamdesetak samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu: Budimpešta, Kairo, Graz, Kiev, Pečuh, Pieštany, Bratislava, Pariz, London, Kuala Lumpur, Taipei, Asbach, Bihać, Sarajevo, Pariz, Pittsburgh.

Nada Žiljak je uvela u slikarstvo dualnu sliku pod nazivom InfraredART. Dvije nezavisne slike za vizualni i infracrveni spektar. Kritike, ogledi i studije o slikarstvu Nade Žiljak sakupljeni su na web stranicama: www.gallery-hr.com/NADAZILJAK.htm

Njene slike objavljene su u sedam monografija iz pera Đure Vanđure, Branke Hlevnjak i Dore Kinert Bučan.

Kontakt

Muzej Mimara
Rooseveltov trg 5, 10000 Zagreb

Tel: 01/4828-100
Fax: 01/4826-079
Email: mimara@mimara.hr

Društvene mreže

Posjet

Muzej je privremeno zatvoren za posjetitelje